“Jeżeli trafiasz w cel za każdym razem, to znaczy, że albo jest on za duży, albo znajduje się za blisko” (Tom Hirshfield)
Przekonanie
Czym jest przekonanie? Jak podaje Słownik Języka Polskiego, to “pewność co do słuszności czegoś, wyrobiony pogląd na coś; przeświadczenie”.
W NLP wyróżnić można 21 fundamentalnych przekonań:
- “Mapa” to nie terytorium:
- Nasze działania opieramy na podstawie własnej mentalnej mapy świata,
- Nie każdy rozumie, że istnieją sposoby doskonalenia własnej mapy,
- Ci, którzy nie wiedzą o “mapie” i np. złoszczą się, dy mówisz o polepszeniu ich spojrzenia na świat,
- Zrozumienie faktu, że “mapa” to nie “terytorium” daje możliwość bycia elastycznym i umieć się lepiej przystosowywać.
- Ludzie reagują według swoich wewnętrznych map:
- Niezrozumienie osoby polega na braku zrozumienia jej mentalnej mapy,
- Mapę innej osoby należy poznać, dopiero wtedy pojawi się zrozumienie i lepsza komunikacja.
- Znaczenie powstaje w kontekście:
- Jeżeli pragniesz zrozumieć znaczenie, jakie coś ma dla kogoś, musisz zrozumieć sytuację, tj. kontekst’ musisz zrozumieć przez co przeszła dana osoba, aby zrozumieć, dlaczego tak silnie reaguje na kogoś, kogo ledwo zna; doskonałym przykładem jest powiedzenie komuś “kocham Cię”…zależy od sytuacji i będzie znaczyło różne relacje.
- Umysł i ciało wpływają na siebie nawzajem:
- Nie myśli tylko za pomocą mózgu, ale również za pomocą ciała.
- Zastanów się jak mógłbyś wykorzystać tą informację w swoim życiu?
- Właściwe odżywianie, prowadzenie aktywnego trybu życia, dbałość o siebie – to są determinanty naszego funkcjonowania.
- Osobiste umiejętności opierają się na rozwijaniu i porządkowaniu systemów reprezentacji:
- Wyobraź sobie, jak mogłoby wyglądać Twoje życie, gdybyś każdego dnia wykorzystywał przynajmniej jedno znane narzędzie, metodę działania.
- Szanujmy model świata każdego człowieka:
- Można nie zgadzać się ze wszystkimi ludźmi, ale poszanowanie ich innego modelu świata, daje większe możliwości niż nie szanowanie go.
- Osoba i zachowanie to dwa odrębne zjawiska. Jeśmy czymś więcej niż tylko własnym zachowaniem:
- Czasami drobny gest, jedna sytuacja sprawia, że szufladkujemy ludzi, nie rozumiejąc, że zachowanie tej osoby, tak naprawdę nie determinuje tego kim jest, nigdy nie wiemy co się podziało, że dana osoba zachowała się tak a nie inaczej.
- Każde zachowanie jest praktyczne i użyteczne – w określonym kontekście:
- Zastanów się, w jaki sposób dane zachowanie mogłoby zostać wykorzystane, aby wesprzeć jakiegoś rodzaju zmianę.
- Oceniamy zachowania i zmianę w świetle kontekstu i ekologii:
- Istnieje teoria systemów, która mówi o tym, że musimy zawsze brać pod uwagę, jak poszczególne elementy świata wchodzą ze sobą w interakcje.
- Kiedy wprowadzasz zmianę w jednym elemencie, jak wywołuje to efekt domina?
- Nie możemy komunikować niczego:
- Nasz wygląd, mowa ciała, mimika twarzy, wszystko komunikuje coś. Wszyscy oceniamy siebie nawzajem, ale chodzi o to, aby obserwować a nie szufladkować.
- Być spójnym w komunikatach świadomych i nieświadomych.
- Sposób, w jaki komunikujemy, wpływa na percepcję i recepcję:
- Wysyłając komunikaty o sobie, swoistymi submodalnościami, wpływamy nie tylko na fakt, jak jesteśmy oceniani ale również jak trafnie.
- Naszym zadaniem jest rozpoznać filtry naszych słuchaczy i komunikować tak, aby nas zrozumieli. – Jaki klucz otworzy ich umysły na to, co masz do powiedzenia?
- Znaczenie komunikatu znajduje się w odpowiedzi, którą się otrzymuje:
- Bez względu na to, co zamierzasz powiedzieć, treść komunikatu stanowi to, co usłyszała druga osoba.
- Wnikliwa obserwacja rozmówcy daje odpowiedź czy zrozumiała to, co jej przekazaliśmy.
- Ten, kto ustala ramę komunikacji, kontroluję sytuację:
- Zrozumienie istnienia ramy komunikacyjnej zwiększa naszą skuteczność w tym procesie,
- Rama składa się z takich elementów jak: założenia, dlaczego dyskusja się toczy i jak się ma do niej środowisko.
- Przed ważną rozmową zapytaj siebie jaka będzie rama procesu komunikacji, rozważ, jak ona może pomóc w osiągnięciu celu rozmowy.
- “Nie istnieje porażka, tylko informacja zwrotna”:
- Jest to pewna filozofia funkcjonowania.
- Dostrzegaj w swoich porażkach pouczające doświadczenia, zyskasz bardzo dużo korzyści z takiej postawy. Przestaniesz utykać na błahostkach rozpamiętując minione fakty.
- Chodzi o to, aby nie bać się porażki.
- Osoba, która jest najbardziej elastyczna, wywiera największy wpływ na dany system:
- Życie polega na ciągłych zmianach, więc umiejętność bycia elastycznym warunkuje możliwość właściwego funkcjonowania, gdyż nie pojawia się problem z przystosowaniem do nowych warunków, które właśnie się zmieniły.
- Opór wskazuje na brak kontaktu:
- Kiedy rozmówca np. klient, nie chce zrobić tego, co ty uznajesz za najlepsze dla niego rozwiązanie, nie wściekaj się, tylko nawiąż dobry kontakt.
- Obserwacja oporu u rozmówcy sprawia, że blokujemy się i stajemy się nieelastyczni
- Opór pojawia się często dlatego, że zmiana, którą chcemy zaproponować wchodzi w konflikt z czymś, o czy możemy nawet nie wiedzieć.
- Ludzie dysponują wszystkimi zasobami wewnętrznymi, których potrzebują, aby odnieść sukces:
- To przekonanie prowadzi do doskonałości, kiedy wierzysz w zasoby, wierzysz w ludzi i szanujesz swoich konkurentów.
- Szukaj dogłębnie potencjału w ludziach.
- Ludzie potrafią się uczyć, na podstawie pojedynczego doświadczenia:
- Przyjrzyj się swoim negatywnym doświadczeniom życiowym, które pojawiły się minimum dwa razy w twoim życiu, aby uniknąć pułapki popełniania tych samych błędów.
- Cały proces komunikacji powinien zwiększać liczbę możliwości wyboru:
- Jeżeli bierzesz pod uwagę ramę procesu komunikacji raz pogłębiasz wiedzę i rozwijasz elastyczność, stajesz się mistrzem komunikacji – doskonalisz zdolności do zwiększenia liczby swoich możliwości.
- Należy odpowiadać sobie na pytania: Co takiego zauważasz w tej rozmowie, co ogranicza możliwości? Jak inaczej możesz przeprowadzić podobną rozmowę? Jak możesz zlikwidować przeszkody, które zmniejszają liczbę dostępnym możliwości, kiedy się komunikujesz?
- Ludzie dokonują najlepszych wyborów, jakie są dla nich dostępne w danej chwili:
- Nie zakładaj, że ludzie wiedzą dokładnie to, co Ty.
- Ludzie dokonują złych wyborów, ponieważ nie mają łączności z własnymi zasobami.
- Jako osoby, które są zdolne do reagowania, potrafimy kierować własnym mózgiem i kontrolować jego rezultaty
- Musi wiedzieć, do jakiego celu dążysz aby móc go niejako przywołać.
Przekonania, warto się nad nimi zastanowić.
Pozdrawiam
Ania
- Vaknin S.: Biblia NLP, wydanie rozszerzone, ponad 350 wzorców, metod i strategii programowania neurolingwistycznego, One Press, Helion, Gliwice 2011.